«Har du fokus på dette prosjektet, da kommer gullet!»
Kort video med oppsummering av erfaringene fra en leder.
Å lede arbeidsmiljøprosesser innebærer å styre og organisere tiltak som har som mål å forbedre eller opprettholde et sunt, trygt og produktivt arbeidsmiljø. Dette arbeidet er sentralt for å fremme trivsel, redusere risikoen for arbeidsrelaterte skader og sykdommer, og sikre at arbeidsplassen overholder lover og forskrifter.
En avdelingsleder med erfaring fra å bruke metodikken “Der Skoen Trykker”, forteller om hvor store resultater man kan oppnå med langsiktig satsning.
Avdelingen hadde over tid scoret høyt på ForBedring, sykehusets medarbeiderundersøkelse. Til tross for de gode resultatene var sykefraværet høyt, noe som skapte et behov for å undersøke arbeidsmiljøet nærmere. Da HR kom med en forespørsel om deltakelse i «Der skoen trykker», så leder det som en gyllen mulighet til å ta tak i fraværsproblematikken.
“Jeg ønsket å bruke dette som en anledning til å jobbe bredt og dykke dypere i arbeidsmiljøet. Dette skulle ikke være en kortvarig løsning, men en langsiktig prosess,” forklarer hun.
Selv etter at «Der skoen trykker» er avsluttet, er det avgjørende å holde nye tillitsvalgte og verneombud aktive i arbeidsmiljøarbeidet.
“Selv når vi ikke lenger er i den aktive fasen, er det viktig å koble på nye nøkkelpersoner,” sier lederen.
En stor utfordring kan oppstå når laget rundt lederen forsvinner eller forvitrer, det kan skape ubalanse. Derfor er det viktig å opprettholde et sterkt og kontinuerlig samarbeid, uansett hvor man er i prosessen.
Til tross for de positive resultatene fra «Der skoen trykker», var mange skeptiske i starten. Leder ble overrasket over at ikke alle ansatte var like entusiastiske.
“Det var tydelig at ikke alle var begeistret fra start,” forteller hun.
Motstanden var en utfordring, men etter hvert som resultatene kom, snudde holdningene, og flere ansatte engasjerte seg.
En av de største endringene under gjennomføringen av «Der skoen trykker», var sammenslåingen av to avdelinger, noe som raskt viste seg å være en suksess både faglig og sosialt. Hele prosessen bidro til å bygge en kultur for felles ansvar.
“Det handlet om å få alle til å forstå at ingen alene har ansvaret,” sier lederen.
Øvelser i dialog og kommunikasjon styrket forståelsen av hvordan oppgaver skulle håndteres, og ansatte opplevde mange aha-øyeblikk da de så hvor mye som kunne løses uten ekstra ressurser eller budsjett.
«Noen ganger skal vi ledere bare være containere. Du vet som leder at du ikke kan fikse alt, men du skal vise at du kan lytte. Ikke gå i forsvar eller forklare deg i hjel.»
I gjennomføringen av «Der skoen trykker», skal leder innta en lytterrolle i stedet for å lede an, noe som var uvant for en leder som var vant til raske beslutninger. Det å sitte på sidelinjen og la de ansatte komme med forslag krevde tilpasning, men resulterte i verdifulle innsikter.
“Noen ganger skal vi ledere bare være containere. Du vet som leder at du ikke kan fikse alt, men du skal vise at du kan lytte,” sier hun.
Prosessen ga en unik mulighet til å dykke dypt i arbeidsmiljøet og identifisere varige forbedringsområder.
Gjennom «Der skoen trykker» har leder fått en dypere forståelse av sin lederrolle, og reflektert over både sine styrker og begrensninger.
“Jeg har fått større innsikt i hva som kreves for å stå stødig i lederrollen fremover,” sier hun.
Prosessen har gitt gode verktøy til både ansatte og ledere, og dette har skapt optimisme og styrket arbeidsmiljøet. Den positive utviklingen har også ført til økt søknad til ledige stillinger, et tegn på at avdelingens omdømme er blitt sterkere.
“Man rir lenge på den gode bølgen fra ‘Der skoen trykker’,” bemerker hun.
Ansatte gir tilbakemelding om en forbedret arbeidshverdag, og hun understreker: “Har du fokus på dette prosjektet, da kommer gullet!”
Det ble klart at ledere kan trenge ekstern støtte for å utvikle seg, også for at de skal kunne delta i en felles utviklingsprosess sammen med ansatte, uten å måtte være prosess-driver. Dette gir rom for å utvikle seg sammen med ansatte, tillitsvalgte og vernetjeneste. En annen viktig lærdom var behovet for å systematisere informasjon og kommunikasjon.
“Vi har jobbet mye med å forbedre kommunikasjonen ut til de ansatte,” sier hun, og mener dette har vært avgjørende for en bedre arbeidsflyt og involvering i avdelingen.
Gjennom «Der skoen trykker» har samarbeidet mellom ledelsen, tillitsvalgte og verneombud blitt betydelig styrket, med en klar satsing på å bygge opp partsgruppen til å bli et samlet lag med et felles mål. Diskusjonene har kretset rundt viktige spørsmål som: hva er målet vårt, hvilke holdninger og hvilken kultur ønsker vi å fremme, og hvordan skal informasjon forankres og deles effektivt.
“Vi har jobbet mye med å skape en felles forståelse av hvordan vi ønsker å ha det her,” sier leder, som er fornøyd med fremgangen.
En av de viktigste lærdommene har vært at lederen må være en tydelig ledestjerne.
“Som leder er du alltid driveren av prosessen,” sier hun.
Hun understreker viktigheten av å inkludere alle ansatte i prosessene for å sikre bred deltakelse. Selv om gode resultater i medarbeiderundersøkelser som ForBedring kan friste til å senke skuldrene, mener hun det er avgjørende å ta et dypdykk for å finne forbedringsmuligheter i detaljene.
“Det er ofte der de største mulighetene ligger,” forklarer hun.
Leder har klare prioriteringer for veien videre. En solid plan for informasjonsflyt gjennom året er nødvendig for å unngå at viktige saker faller mellom stolene.
“God planlegging er avgjørende for å holde prosessene på sporet,” sier hun.
Dialog med de ansatte om forventningsavklaringer vil også være sentralt, med fokus på anerkjennelse og tilbakemeldingskultur. I tillegg må ledergruppen styrke psykologisk trygghet og kommunikasjon, spesielt med de nye lederne. HR og sykehusledelsen har også startet en bredere satsing på godt lederskap, lederstøtte og arbeidsmiljø, som reflekterer en forpliktelse til å bygge et trygt arbeidsmiljø for alle.
Det er viktig å vite hvordan jeg som leder kan være en “ledestjerne” og drive forbedringsprosesser, samtidig som jeg sørger for at alle ansatte er involvert.
Forståelsen av hvordan det å lytte aktivt til de ansattes innspill kan avdekke verdifulle innsikter og skape eierskap til løsninger, uten å alltid måtte gripe inn som leder.
Å vite hvordan man kan forbedre informasjonsflyten i avdelingen for å sikre at ansatte er informert og involvert, og hvordan dårlig strukturert kommunikasjon kan føre til at prosesser faller sammen.
Forståelse av når og hvordan ekstern støtte kan hjelpe meg til å utvikle meg som leder uten å være den som alltid må drive prosessen selv.
Hvordan sammenslåing av avdelinger kan være en løsning på organisatoriske og faglige utfordringer, og hvilke gevinster dette kan ha for både arbeidsmiljø og effektivitet.
Forstå hvordan det å bygge en kultur der alle tar felles ansvar for arbeidsmiljøet kan forbedre samarbeidet og redusere skyldfordeling.
Viktigheten av å forutse og håndtere motstand fra ansatte i de innledende fasene av prosesser som Der skoen trykker, og hvordan man kan engasjere flere etter hvert som resultatene blir synlige.
I sentrum for forbedringsarbeidet står ForBedringsundersøkelsen.
Alle andre prosesstrinn og aktiviteter dreier seg om å få størst mulig nytte ut av undersøkelsen. Derfor har vi plassert symbolet for hele prosessen i midten, med prosessbeskrivelser lagt i ring rundt. Formålene med prosesstrinnene finner du nedenfor.
Her kan du laste ned digital utgave av Metodeheftet i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.
Ved ønske/behov for trykt papirversjon kontakt en av følgende:
Her kan du laste ned digital versjon av rapporten i PDF filformat. Denne er tilpasset for visning på skjerm og lavoppløselig utskrift.